موسسه جامع خدمات سینمایی و تبلیغاتی

تهران –خیابان شریعتی بالاتر از میرداماد کوچه زرین شماره تماس: 242 888 22 021 شماره تلگرام: 16 69 779 0912 ایمیل: episodefilmcompany@gmail.com

موسسه جامع خدمات سینمایی و تبلیغاتی

تهران –خیابان شریعتی بالاتر از میرداماد کوچه زرین شماره تماس: 242 888 22 021 شماره تلگرام: 16 69 779 0912 ایمیل: episodefilmcompany@gmail.com

اصول کارگردانی

اصول کارگردانی

کار با بازیگران

هیچکاک گفته است که اگر مدیر یک مدرسه فیلم بود اجازه نمی داد تا دو سال اول دانشجویان به دوربین نزدیک شوند در دنیای امروز چنین مدرسه ای خیلی زود از دانشجو خالی می‌شود. دوربین تاییدی است بر اینکه آن شخص حقیقتا کاری در سینما انجام میدهد.اما در بیشتر مواقع ، برای بسیاری از کارگردان های جدید ، دوربین و فنون وابسته به آن مانعی می‌شود و آنچه در این مقاله بدان خواهیم پرداخت: راهبری بازیگر.
در اینجا توجه بدین مورد احتمال آن آموزنده است که شمار مدیران فیلمبرداری که کارگردانی هم کرده باشند بسیار کمتر است تا بازیگرانی که کارگردانی کرده اند_جان کاساویتس ، رابرت ردفورد ، وارن بیتی ، رابرت دنیرو ، جودی فاستر ، شان پن ، مل گیبسون و کلینت ایستود مشتی از خروار اند. بازیگران جدا از آنکه در حرفه بازیگری شناخت های تجربی دارند در”ملغمه”ی داستان گویی نمایشی نیز دست و پا زده اند و احکام نمایشی را پذیرفتند.
راهبری بازیگران تجربی ترین جنبه حرفه‌ای کارگردانی فیلم است. نیست که با دیدن فیلم یاد بگیرید. چیزی نیست که در یک واحد فشرده دانشگاهی اموزش داده شود. من اما هرگز به من یا بقیه هیئت علمی دانشگاه کلمبیا ثابت نشده که دانشجویان بعد از ۱۴ هفته یا حتی بیشتر آنها بعد از دوسال بتوانند بازیگران را راهبری کنند. بحث ما درباره کارگردانی جدی است یعنی گرفتن بازیهای که نه تنها باورپذیر بلکه جذاب نیز باشد. وبیشتر بازیگرانی که آموزش رسمی دیده اند تفهیم شده که انتظار هیچ کمکی از اکثر کارگردان‌های فیلم نداشته باشند. معنی اش این نیست که نمی توانید آنها را غافلگیر کنید و در حقیقت این وظیفه حرفه‌ای شماست که این حیطه مهم را یاد بگیرید کمک به خلق زندگی از یک صفحه متن. برخی چیزها می‌توانند روند به شما کمک کنند، کمک کنند تا در حینی که آموزش عملی فیلمسازی خود را شروع می‌کنید کم کم به روش هوشمندانه و تعاملی بازیگران را نیز آغاز کنید به همین دلیل امروزه اکثر کارگردان های فیلم دوره آموزش راهبری بازیگران را در همین مرحله می‌گذارنند.

اصول کارگردانی

اصول کارگردانی

می توانید با مطالعه بازیگری و فهم ماهیت آن در پیشرفت این روند کمک کنید و گام های بلندی به سوی شناخت و اعتماد به نفس بردارید ، دلیل برای اینکه به راستی کار با بازیگران را یاد بگیرید برای آنکه درگیر این ارتباط ظریف شوید قویا پیشنهاد می‌کنیم کارگردانی تئاتر بکنید. یک نمایش تک برده معاصر انتخاب کنید که چهار بازیگر بیشتر نداشته باشد نشستن در کلاسهای تمرین صحنه نیز مفید است. اینها کلاس هایی هستند که در آن بازیگران یک صحنه را نمایش می دهد و سپس معلم حرفه ای بازیگری به نقد و بررسی آن می‌پردازد. این راهی بسیار مطمئن برای نزدیک شدن به این روند است.
سال‌ها پیش به مطالعه بازیگری پرداختم و از آن خوشم نیامد_ کما اینکه شما هم اگر به مطالعه بازیگری بپردازید احتمالا خوشتان نخواهد آمد. اما وقتی مجبور شدم بازی کنم یکی از هنر بازیگری به دست آوردم یا خود کارگردانی نمی‌توانستم کسب کنم. من دانشی تجربی به دست آوردم که باعث شد به درکی فطری از ترس ها و ضعف های بازیگران برسم. راه اندازی و آماده سازی را هم کمی تجربه کردم. از من خواسته شده بود یک صحنه صامت اجرا کنم_ خودم تنها کاری معنادار انجام دهم. من هم یک صحنه خداحافظی را انتخاب کردم با دوستی که مرده بود برای آخرین بار وداع میکردم.

 

اصول کارگردانی

روز اجرا تختخوابی آماده کردم روی قرار دادن عکس مدل طاسی را که از مجله برده بودم گذاشتم و ملحفه ای روی عکس و بالش ها کشیدم. پشت در استودیو در راهرو قدم میزدم بلکه به احساس مناسب چنین موقعیتی برسم، اما جز کمروئی حس دیگری نداشتم. دلم می‌خواست هر جا باشم غیر از آنجا. آن داخل ۱۲ دانشجو و یک معلم جدی منتظر بودند. درب را باز کردم و به تخت خواب نزدیک شدم. هیچ. پای تخت خوابی که روی آن فقط چند بالش در زیر یک ملافه بود ایستادم.باز هم هیچ. آنگاه اقدام بازیگری هم خداحافظی کردند را با برداشتن ملافه با نگاه...

ادامه در سایت اپیزود فیلم =>> اصول کارگردانی در سایت اپیزود فیلم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.