موسسه جامع خدمات سینمایی و تبلیغاتی

تهران –خیابان شریعتی بالاتر از میرداماد کوچه زرین شماره تماس: 242 888 22 021 شماره تلگرام: 16 69 779 0912 ایمیل: episodefilmcompany@gmail.com

موسسه جامع خدمات سینمایی و تبلیغاتی

تهران –خیابان شریعتی بالاتر از میرداماد کوچه زرین شماره تماس: 242 888 22 021 شماره تلگرام: 16 69 779 0912 ایمیل: episodefilmcompany@gmail.com

تعریف ما از فیلم مستند

تعریف ما از فیلم مستند چیست ؟

در اینجا قصد داریم تا به ساده ترین راه ممکن فیلم مستند را برای شما شرح دهیم .
به فیلمی مستند گفته می شود که از لحاظ توصیف فیلم با فیلم های دیگر تفاوت داشته باشد .
فیلم مستند را می توان به عنوان یک تکنیک فیلمسازی ، یک سنت سینمایی و شیوه ای از تقابل با مخاطب که همیشه در حال تحول است و هیچ مرزبندی ندارد تعریف کرد .
از چیزهایی که سبک مستند را از دیگر سبک های سینمایی جدا می کند می توان به نقطه نظر هنری ، نوع بیان پیام ، مطالب اخلاقی و ایدئولوژیک اشاره کرد .
فیلم های مستند با هدف تغییر در جهان شناسی مخاطب ، تغییر دیدگاه و حتی سبک زندگی در مخاطبان ساخته می شود .
ایده برای ساخت فیلم مستند نا محدود است به طوریکه شما می توانید در همه ی زمینه ها کار کنید . به طور مثال می توانید در مورد سیاست ، جغرافیای کشورها ، تاریخ ، حیات وحش ، سبک زندگی ، وضعیت معیشتی ، بهران های زیست محیطی ، حیات وحش و هزاران موضوع دیگر که دغدغه ی بشر است می توانید فیلم بسازید.
اصل اول کارگردانی مستند بی طرفی کارگردان نسبت به سوژه است . برای فیلمسازی مستند باید حقایق را آنگونه که هست به تصویر کشید هر چند این کار بسیار سخت و دشوار است و شاید مشکلات بسیار زیادی برای شما به وجود بیایید.
ما در کشورهایی که در آن ها آزادی مطبوعاتی کمتری وجود دارد شاهد به زندان افتادن صدها مستند ساز به زندان های سیاسی هستیم.

 

 

به فیلم مستندی می توان فیلم خوبی گفت که بیشترین حقیقت را در خود جا داده است.
حقایق را آنگونه که است به تصویر بکشیم حتی ممکن است اینها با عقاید و ایدئولوژیگ مستند ساز تفاوت داشته باشد لذا در مقابل دیدگاه کلی و چشم انداز کار در فیلمسازی مستند همین است.
یک اصل در مستند سازی بسیار مهم است و آن این است که موفقیت هر فیلم و فیلمسازی را مخاطبان آن مشخص می نمایند .هر چه قدر که فیلم بتواند با مخاطب خود همزاد پنداری و نزدیکی بیشتری داشته باشد آن فیلم موفق تر است . در این جا قصد داریم شما رو با زیربا تعدادی از زیر شاخه هایی از ژانر مستند آشنا کنیم .

تعریف ما از فیلم مستند چیست

تعریف ما از فیلم مستند چیست

مستند واقعی یا واقع گرا

مستند واقعی یا واقع گرا اولین نوع فیلمسازی و اولین تجربه ها و سیاه مشق ها در هنر هفتم بود .  در این نوع مستند روایت و داستان می تواند جنبه باز سازی شده داشته باشد. با توجه به این مهم که بازسازی باید از متن اصلی رویداد و آنچه قبلا به وقوع پیوسته است برداشت شود .

مستند رومانتیک یا طبیعی گرا

در این گونه از مستند باید همواره حضور حقیقت مثلا حضور مردم در مکان و زمان حقیقی طبیعی نشان داده شود .

مستند تبلیغاتی و خبری

استفاده از فیلم هایی که قبلا تهیه شده است و تدوین دوباره ی آن ها...

ادامه در سایت اپیزود فیلم =>> تعریف ما از فیلم مستند

اصول کارگردانی

اصول کارگردانی

کار با بازیگران

هیچکاک گفته است که اگر مدیر یک مدرسه فیلم بود اجازه نمی داد تا دو سال اول دانشجویان به دوربین نزدیک شوند در دنیای امروز چنین مدرسه ای خیلی زود از دانشجو خالی می‌شود. دوربین تاییدی است بر اینکه آن شخص حقیقتا کاری در سینما انجام میدهد.اما در بیشتر مواقع ، برای بسیاری از کارگردان های جدید ، دوربین و فنون وابسته به آن مانعی می‌شود و آنچه در این مقاله بدان خواهیم پرداخت: راهبری بازیگر.
در اینجا توجه بدین مورد احتمال آن آموزنده است که شمار مدیران فیلمبرداری که کارگردانی هم کرده باشند بسیار کمتر است تا بازیگرانی که کارگردانی کرده اند_جان کاساویتس ، رابرت ردفورد ، وارن بیتی ، رابرت دنیرو ، جودی فاستر ، شان پن ، مل گیبسون و کلینت ایستود مشتی از خروار اند. بازیگران جدا از آنکه در حرفه بازیگری شناخت های تجربی دارند در”ملغمه”ی داستان گویی نمایشی نیز دست و پا زده اند و احکام نمایشی را پذیرفتند.
راهبری بازیگران تجربی ترین جنبه حرفه‌ای کارگردانی فیلم است. نیست که با دیدن فیلم یاد بگیرید. چیزی نیست که در یک واحد فشرده دانشگاهی اموزش داده شود. من اما هرگز به من یا بقیه هیئت علمی دانشگاه کلمبیا ثابت نشده که دانشجویان بعد از ۱۴ هفته یا حتی بیشتر آنها بعد از دوسال بتوانند بازیگران را راهبری کنند. بحث ما درباره کارگردانی جدی است یعنی گرفتن بازیهای که نه تنها باورپذیر بلکه جذاب نیز باشد. وبیشتر بازیگرانی که آموزش رسمی دیده اند تفهیم شده که انتظار هیچ کمکی از اکثر کارگردان‌های فیلم نداشته باشند. معنی اش این نیست که نمی توانید آنها را غافلگیر کنید و در حقیقت این وظیفه حرفه‌ای شماست که این حیطه مهم را یاد بگیرید کمک به خلق زندگی از یک صفحه متن. برخی چیزها می‌توانند روند به شما کمک کنند، کمک کنند تا در حینی که آموزش عملی فیلمسازی خود را شروع می‌کنید کم کم به روش هوشمندانه و تعاملی بازیگران را نیز آغاز کنید به همین دلیل امروزه اکثر کارگردان های فیلم دوره آموزش راهبری بازیگران را در همین مرحله می‌گذارنند.

اصول کارگردانی

اصول کارگردانی

می توانید با مطالعه بازیگری و فهم ماهیت آن در پیشرفت این روند کمک کنید و گام های بلندی به سوی شناخت و اعتماد به نفس بردارید ، دلیل برای اینکه به راستی کار با بازیگران را یاد بگیرید برای آنکه درگیر این ارتباط ظریف شوید قویا پیشنهاد می‌کنیم کارگردانی تئاتر بکنید. یک نمایش تک برده معاصر انتخاب کنید که چهار بازیگر بیشتر نداشته باشد نشستن در کلاسهای تمرین صحنه نیز مفید است. اینها کلاس هایی هستند که در آن بازیگران یک صحنه را نمایش می دهد و سپس معلم حرفه ای بازیگری به نقد و بررسی آن می‌پردازد. این راهی بسیار مطمئن برای نزدیک شدن به این روند است.
سال‌ها پیش به مطالعه بازیگری پرداختم و از آن خوشم نیامد_ کما اینکه شما هم اگر به مطالعه بازیگری بپردازید احتمالا خوشتان نخواهد آمد. اما وقتی مجبور شدم بازی کنم یکی از هنر بازیگری به دست آوردم یا خود کارگردانی نمی‌توانستم کسب کنم. من دانشی تجربی به دست آوردم که باعث شد به درکی فطری از ترس ها و ضعف های بازیگران برسم. راه اندازی و آماده سازی را هم کمی تجربه کردم. از من خواسته شده بود یک صحنه صامت اجرا کنم_ خودم تنها کاری معنادار انجام دهم. من هم یک صحنه خداحافظی را انتخاب کردم با دوستی که مرده بود برای آخرین بار وداع میکردم.

 

اصول کارگردانی

روز اجرا تختخوابی آماده کردم روی قرار دادن عکس مدل طاسی را که از مجله برده بودم گذاشتم و ملحفه ای روی عکس و بالش ها کشیدم. پشت در استودیو در راهرو قدم میزدم بلکه به احساس مناسب چنین موقعیتی برسم، اما جز کمروئی حس دیگری نداشتم. دلم می‌خواست هر جا باشم غیر از آنجا. آن داخل ۱۲ دانشجو و یک معلم جدی منتظر بودند. درب را باز کردم و به تخت خواب نزدیک شدم. هیچ. پای تخت خوابی که روی آن فقط چند بالش در زیر یک ملافه بود ایستادم.باز هم هیچ. آنگاه اقدام بازیگری هم خداحافظی کردند را با برداشتن ملافه با نگاه...

ادامه در سایت اپیزود فیلم =>> اصول کارگردانی در سایت اپیزود فیلم

دوربین

دوربین

دوربین جای راوی

فیلم زبانی است که برای داستان گفتن به کار میرود و راوی این داستان دوربین است. درست است که کارگردان داستان گوی نهایی است اما زبانی که به کار میبرد زبان دوربین است.
کارگردان برای کار با دوربین شش متغییر در اختیار دارد . در هر شش مورد ترکیب بندی درون کادر یک عامل اصلی است .
۱) زاویه
۲) اندازه تصویر
۳) حرکت
۴) عمق میدان
۵) وضوح
۶) سرعت
کارگردان این امکانات را با هم می آمیزد و با بهره برداری درست از آن ها جملاتی خلق می کند تا با آن ها داستان سینمایی خود را تعریف کند . سپس این جملات را پاراگراف بندب می کند_این پاراگراف ها بلوک های روایی یا دراماتیک کامل اند که سخت متکی بر سه عنصراند : فشرده ساختن ،شاخ و برگ دادن و عنصر سومی که قدرت روایی / نمایشی مهیبی دارد _ آشکار ساختن .

آشکار ساختن

آشکار ساختن عنصری است روایی/نمایشی چنان که همه جا ساری و جاری است که احتمال دارد فیلم ساز تازه کار قدرت آن را دست کم بگیرد زیرا به تعبیری هر نما چیزی را آشکار می سازد . اما در این جا ما به دنبال آشکار ساختن دراماتیک هستیم آشکار ساختنی که تاثیر گذار باشد که بار دراماتیک داشته باشد . نمونه های آن عبارتند از : آشکار ساختن سر اسب در پدر خوانده (فرنسیس فورد کاپولا ۱۹۷۲)سفینه ی فضایی پشت وانت ریچارد دریفوس در برخورد نزدیک از نوع سوم (استیون اسپیلبرگ۱۹۷۷) یا نمونه ی کوچک اما موثر آشکار ساختن شکل نهایی کوه رسی در همان فیلم که شخصیت دریفوس سرانجام موفق می شود آن را ترجمه کند یا مورد زیبای آشکار ساختن صورت نقش اول برای اولین بار در۵/۸ .

 

دوربین

ورود ها

ورود شخصیت ها به فیلم نیز در بعضی وظیف مشابه آشکار ساختن است اما ورودها ماموریت خاصی دارند : باید شخصیت را به بیننده معرفی کنند ، شِمه یی از اینکه واقعا کی است ارایه کنند_ویژگی های شخصی اش رده ی اجتماعی اقتصادی اش و امثال آن _ یا چیزکی از روح و روان آن شخصیت بگویند مثلا شاد است یا غمگین یا چه نقشی در نمایش دارد (دوست است یا دشمن) . ورود همچنین به تماشاگر اعلام میکند که شخصیت نقش مهمی در داستان بازی میکند یا نه.
ورود شخصیت های اصلی شما نباید حالت آهسته سر خوردن به فیلم داشته باشد . باید ورودشان را رسا اعلام کنید .

دوربین عینی

بیش ترین مواقع این راوی به زبانی عینی صحبت می کند مثلا در باب دارد در خیابان قدم می زند .
لیندا را می بیند . لیندا از او رو بر می گرداند . در نوشتار به این می گوییم زبان راوی سوم شخص . ماهیت راوی و سبکی که داستان گفته می شود در همان ابتدای فیلم معرفی می گردد . آیا دوربین کنج کاو است ، بازیگوش است دانای کل است یا رمانتیک است ؟ آیا از نماهای بسیار بسته استفاده می کند یا از شخصیت ها فاصله می گیرد . از یک دوربین متحرک استفاده می کند یا ساکن؟ آیا از یک موتیف بصری استفاده می کند مانند کادر پایانی از میان یک در گاه در فیلم جویندگان جان فورد(۱۹۵۶)یا نور موضعی در فیلم ۵/۸؟ (هر عنصر بصری یا صوتی مکرر می تواند یک موتیف باشد .) آیا راوی نقشی فعال در تفسیر معنی یا نتایج یک اقدام به عهده خواهد گرفت یا با زحمت فراوان سعی می کند نکته ای از طرح داستانی را که برای درک داستان ضروری است خاطرنشان نماید؟ یا بی طرفی اختیار خواهد کرد و اجازه می دهد تماشگر به تنهایی گلیم خود را بیرون بکشد؟
برای کارگردان تازه کار کمک است اگر برای راوی این وظیفه را قایل شود که یقه ی بیننده را می چسبد و تا تمام نشدن...

ادامه در سایت اپیزود فیلم =>> دوربین عکاسی

فیلمبرداری از سوژه های متحرک

تکنیک فیلمبرداری از سوژه های متحرک

تکنیک فیلمبرداری از سوژه های متحرک ، موضوعی است که امروز توضیحاتی در مورد آن به شما بدهیم . پنینگ تکنیکی است که میتوان با استفاده از آن به نتایج شگفت انگیز و جالبی دست یافت . ( البته اگر شما آن را عالی انجام بدهید … و یا خوش شانس باشید !) . اما رسیدن به این نتیجه نیازمند تمرین است . ایده ی اصلی این تکنیک این است که دوربین را همزمان ، همراه با سوژه ی متحرک تنظیم کنید . نهایتا عکسی شارپ از سوژه ی در حال حرکت در پس زمینه ای تار بگیرید . عکس هایی که با این سبک گرفته می شوند به بیننده حس حرکت و سرعت را منتقل می کنند . تکنیک پنینگ برای ثبت عکس از سوژه هایی که سریع حرکت می کنند بسیار کارآمد است . مانند : ماشین های مسابقه ، حیوانات و دوچرخه سواران . تکنیک پنینگ در سوژه های در حال حرکت ، در مسیری نسبتا مستقیم هستند . طوری که عکاس میتواند مسیر سوژه را پیش بینی نماید ، بهتر کار می کند و نتایج کامل تری حاصل می شود .سوژه های که از یک طرف به طرف دیگر حرکت می کنند، به چالش کشیده می شوند . تیجه ی کار ، عکس هایی تار و مبهم و بی کیفیت است .

فیلمبرداری از سوژه های متحرک

چگونه از سوژه های متحرک عکس بگیریم

سرعت شاتر خود را کمی کمتر از آنچه که معمولا انتخاب می کردید ، تنظیم کنید . با ۱/۳۰ ثانیه شروع کنید و سپس آن را به مرور آهسته تر کنید . بسته به نور و سرعت سوژه ، می توانید سرعت شاتر را بین ۱/۸ و ۱/۶۰ تنظیم نمایید . خودتان در موقعیتی قرار بگیرید که در هنگام عکسبرداری از سوژه ، کسی یا چیزی مانع دید شما نگردد .همیشه پس زمینه ی شات خود را مدنظر داشته باشید . اگر اشکال یا رنگ هایی منحرف کننده در پس زمینه وجود داشته باشد ، نهایتا تار خواهند شد . با پس زمینه ای تک رنگ و یا ساده ، عکس های زیباتری حاصل خواهد شد و نتیجه بهتر است . هم زمان با نزدیک شدن سوژه ، به آرامی دوربین خود را در مسیر آن هماهنگ کنید . همچنین میتوانید از دیگر تجهیزات همچون مونوپاد یا سه پایه با سر چرخان استفاده کنید . برای گرفتن بهترین نتایج ، خودتان را موازی با مسیر سوژه قرار دهید ( این به تمرکز شما کمک خواهد کرد) . اگر دوربین شما فکوس اتوماتیک داشته باشد میتوانید فوکس را با نیمه فشردن دکمه ی شاتر انجام دهید . اگر دوربین به اندازه ی کافی در فوکس خودکار سریع نباشد ، نکات زیر را حتما رعایت کنید . آن را قبل از قرار گرفتن در معرض سوژه ، فوکس را تنظیم و سپس دکمه ی شاتر را آزاد کنید . وقتی دکمه ی شاتر را زدید تا جایی که میتوانید آن را به آهستگی و آرام انجام دهید . تا لرزش دوربین نیز کمتر شود .

 

فیلمبرداری از سوژه های متحرک

بعد از این که متوجه شدید شات کامل شده باز هم حرکت افقی دوربین به سمت سوژه را ادامه دهید . اگر دوربین دیجیتال شما قدیمی باشد، با مشکل شاتر لگ یا تاخیر در فیلمبرداری رو برو خواهید شد . شاتر لگ یعنی وقتی که دکمه ی شاتر را فشار می دهید تا زمانی که عکسبرداری بطور کامل انجام شود . تاخیری کوچک بین این دو بازه بوجود می آید . اگر تاخیر شاتر را تجربه کردید، نیاز است که لحظه ی گرفتن شات را پیش بینی نمایید . پس از اتمام آن ، حرکت افقی دوربین به سمت سوژه را نیز ادامه دهید . تنوع در تکنیک های پنینگ یا فیلمبرداری از سوژه های متحرک هیچ قانون و قاعده ای در رابطه با فیلمبرداری از سوژه های متحرک وجود ندارد . شما می توانید با استفاده از فلاش از سوژه در حال حرکت عکس بگیرید . تکنیک فلاش همگام آهسته ،تنها در صورتی کار می کند که سوژه به اندازه ی کافی به دوربین نزدیک باشد . یا فلاش شما به اندازه ی کافی قدرتمند باشد که بتواند موثر واقع گردد . این بیشتر به شما کمک می کند تا سوژه ی خود را در پس زمینه ای تار ، فیریز کنید . اگر از فلاش استفاده می کنید ، بهتر است تنظیمات مختلفی را امتحان کنید . تا بتوانید به درستی...

ادامه در سایت اپیزود فیلم =>>  فیلمبرداری از سوژه های متحرک

ساخت تیزر موشن گرافیک (بخش چهارم)

ساخت تیزر موشن گرافیک (بخش چهارم)

نخستین حرکتها

انیمیتد گیف ، شکل سنتی انیمیشن ، یعنی فریم به فریم در وب را می توان همان شکل پیشرفته فیلیپ بوک دانست. مزیت انیمیشن با این فرمت نسبت به دیگر فرمت ها ، حجم کم و عدم نیاز به افزونه ها برای خواندن گرافیک های متحرک در فضای سایبر است که به نظر می رسد می توان تقریباً در بیشتر صفحات وب آنها را مشاهده نمود. شاید نخستین تجربه های موشن گرافیک در وب را بتوانیم در قالب فایلهای GIF ببینیم. این قالب گرافیکی به سرعت جای خود را در وبسایتها و فضای سایبر باز نمود. این دسته از انیمیشن تحت وب ، تعاملی نبود و با عمل کاربر عکس العملی نشان نمی داد. بیشترین کاربرد این قالب در نخستین نمونه های بنرهای تبلیغاتی تحت وب بود. عناوین و تصاویر معمولاً در چند فریم معدود و با حرکت های سریع سعی در جذب نگاه مخاطب می کرد. علت اصلی این محدودیت ، حجم فایل بود ، زیرا با زیاد شدن فریمها حجم فایل بیشتر می شد و بارگذاری آنها مشکل تر . البته استفاد ه های خلاقانه دیگری از این قالب هم می شد، مانند چرخش لوگوی یک سایت یا ستاره های چشمک زن در بک گراند.

نخستین حرکت های تعاملی

با پیشرفت و گسترش اینترنت و مطرح شدن نیازهای جدید و اهمیت یافتن دیزاین در وب ، با ارائه نسخه های کاملتر نرم افزارهای برنامه نویسی ، به نوعی دنیای وب متحول شد. حالا دیگر وقتی ماوس روی یک کلید می رفت ، کلید برجسته می شد و رنگ نوشته آن تغییر می کرد و با کلیک ماوس کلید فشرده میشد. در این مرحله ، هر دو زمینه انیمیشن سنتی و تعاملی در وب تحول یافته ، طیف وسیعی از حرکتها مانند منوها کشویی و عکس ها اسلاید شدند، از طرفی دیگر شاهد بارش برف روی صفحه وب یا اینکه حتی شکل یک ساعت عقربه ای به دنبال ماوس کشیده شود و بچرخد .

 

ساخت تیزر موشن گرافیک

ساخت تیزر موشن گرافیک

موشن گرافیک در مناظر شهری و معماری

درحال حاضر ، فناوری های دیجیتال نقش مهمی را در شکل دادن مناظر عمومی ایفا می کنند. این محیطها تلاقی منحصر به فردی از معماری ، طراحی داخلی ، تصاویر متحرک و صدا را دارا هستند ، تا با یک تجربه زیبایی شناسانه و معنی دار تعامل اجتماعی را بالا ببرند. نیز فناوری های دیجیتال نقش بسیار مؤثری در شکل دادن به بینایی ما در چشم اندازهای عمومی دارند. مراکز خرید، مراکز تجاری ، لابی های شرکت های بزرگ ، نمایشگاه ها ، فروشگاه های خرده فروشی ، رستوران ها و میادین ورزشی ، فرودگاه ها و… یکی از مزایای عمده ی ساختار آن است که مقیاس پذیر و قابل تغییر بوده ، به صفحه نمایش امکان ارائه تصاویر به صورت عمودی و افقی را می دهد. موشن گرافیک در طراحی  تصاویر این سیستم ها نقش تعیین کننده ای دارد .

در طول دهه ی گذشته فناوری صفحه نمایش های پیشرفته و کاربرد نور در فضاهای عمومی ، ساخت نشانه های تجاری و تصاویر رویایی به موشن گرافیک ها امکان تبدیل به بخشی از فضای فیزیکی محیط اطراف ما را داده است. بر خلاف ال سی دی های مسطح و یا صفحه نمای شهای پلاسما ال ای دی ها را می توان به هر اندازه و نسبت و موقعیت هندسی تهیه و آماده کرد. این صفحه نمایش ها با گوشه های کاملاً مربع تولید شده است و هیچ فضای خالی بین ماژورهایش وجود ندارد و به همین دلیل تصاویر را به صورت یکپارچه نمایش می دهد. نتیجه گیری کاربرد انیمیشن و موشن گرافیک در رسانه های جدید عاملی پویا، تاثیرگذار و البته لازم و ضروری است. وجود حرکت در این رسانه ها و به ویژه فضای مجازی، در اصل پاسخی به کم تحرکی فیزیکی و جسمی انسان در فضاهای محدود عصر جدید می باشد. این مسأله در هنر نیز از دیرباز مورد توجه قرار داشته اما به اقتضای شرایط روز گسترش چشمگیری یافته است.

 

ساخت تیزر موشن گرافیک

ساخت تیزر موشن گرافیک

از آن جا که توسعه ی کامپیوترها روزبه روز پیشرفتمی کند، مطمئناً مرز جدایی مابین هنرمند و تکنیسین باریک تر می شود و خلق آثار گرافیکی به ویژه گرافیک متحرک و انیمیشن وابستگی ناگزیر و تنگاتنگی با رایانه و نرم افزارهای تخصصی آن داشته ، آفرینش هایی از این دست منوط به ترکیبی از چند تخصص مرتبط می باشد که در آن تکنیسین ها و اجراکاران به محوریت طراح در فرایند برنامه ریزی و تولید ایفای نقش می نمایند. ابزار طراحی و تولید تکنیک های گرافیک متحرک از انواع شیوه های سنتی تا شیوه های جدید متنوع بوده لیکن برای بارگزاری در رسانه های جدید از قالبها و شیوه های....

ادامه در سایت اپیزود فیلم =>> ساخت تیزر موشن گرافیک (بخش چهارم)